tiistai 15. helmikuuta 2011

Kirkon hyvät teot

Espoon Seurakunnan lehti ESSE (nr. 6, 10.2.2011) tarjosi haastattelun teologian professori Alister McGrathin kanssa. Neljä viidesosaa tekstistä on ihan asiallista huttua, mutta loppuun on kiteytynyt McGrathin pateettiset näkemykset ateismista:

"Uusateistit etsivät uskonnosta sen tyhmimpiä ideoita ja ilmenemismuotoja, inkvisitioita ja ristiretkiä, ja kuvailevat sitten näiden kammotusten kautta karkeasti yleistäen kaikkia uskonnon ilmiöitä. He haluavat häväistä ja hämmentää ihmiset pois typerästä uskostaan."

Aivan kuin inkvisitio ja ristiretket olisivat olleet yksittäistapauksia ja pelkkiä sivunootteja historian sivuilla. Ne olivat vuosisatojen ajan kirkon politiikassa johtotähtiä, aiheuttaen miljoonia murhia, ryöstöjä, tuhopolttoja, raiskauksia ja orjuuttamisia. Eikä saa unohtaa kirkon tuhatvuotista ja patologista naisvihaa. Kirkko itse on häväissyt itsensä ja ajanut ihmiset pois uskostaan. McGrath jatkaa:

"Uskonnon varjolla on toki tehty hirvittäviä asioita, mutta uusateistit unohtavat, että jokaista suurta tragediaa kohti on tapahtunut kymmenia tuhansia uskon motivoimia hyviä tekoja."

Miten ihmeessä nämä "hyvät teot" voi kymmentuhatkertaisesti hyvittää pakanamaiden alistamisen Euroopassa, Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa? Lukemattomat pedofilia tapaukset kirkon sisällä? Hivin ja AIDSin leviämisen, kirkon kondomi kielteisyyden vuoksi? Intiaanien tuhon? Kristilliset kirkot innokkaasti siunasivat ensimmäisen ja toisen maailmansodan ja Vietnamin sodan. ESSEn Janne Villa valehtelee lopuksi:

"Uskonnottomat katsomukset, joita vaikkapa Stalin ja Hitler sekä kommunistidiktatuurit ovat edustaneet, eivät ole osoittautuneet menestystarinoiksi."

Stalinin Neuvostoliitto kyllä oli ateistinen, mutta Hitlerin Saksa ei. Luterilainen kirkko kannatti avoimesti Natsi-Saksaa. Kansallissosialistit juuri pyrkivät kukistamaan sairaan kristinuskon, jonka verenhimo ja tuhatvuotinen sotaintoilu on silkkaa faktaa.
Tähän lopuksi voin vielä todeta, että länsimainen kirkko on itse ollut luomassa tätä sekulaarista yhteiskuntaa. Kirkon omissa riveissä toimii paljon ateistisiä pappeja, jotka eivät usko Jumalaan ja Taivaaseen. Kaksinaismoraalia?

1 kommentti:

  1. Monet ihmiset kritisoivat ja osoittavat kritiikkiä kristinuskon huonosta moraalista. He tuovat esille sen, että kristinuskon nimissä on ryöstetty, tuhottu, tapettu, tehty verisiä ristiretkiä, käyty uskonnollisia sotia, harjoitettu julmaa inkvisitiota, harrastettu noitavainoja sekä kirkossa on paljon siveetöntä rappiota.

    Edellä olevat teot ovat Rooman katolisen kirkon tekoja, joka on seurakunnan valhejäljitelmä. Hyvin usein kristinuskoa kohtaan esitetty kritiikki on kritiikkiä teoista, jota Raamattu ei opeta eikä hyväksy sekä ihmisten tekoja, jotka eivät ole Herran Jeesuksen opetuslapsia, vaan valheellisen seurakunnan valhejäljitelmän jäseniä. On ironista, että nämä kritiikin esittäjät luulevat kritisoivansa kristinuskoa, vaikka todellisuudessa he kritisoivat kristinuskon valhejäljitelmää.

    Todellinen kristinusko ja Herran Jeesuksen opetuslapsi ei murhaa, ei käy uskonnollisia sotia, ei harjoita inkvisitiota, ei harrasta noitavainoja, eikä elä siveettömästi rappiolla. Tämän tähden kaikella edellä mainituilla moraalisilla kritiikillä kristinuskoa vastaan ei ole mitään painoarvoa, koska siinä haukutaan väärää puuta.

    Tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/kritiikkikristinuskoavastaan.html

    VastaaPoista